کد مطلب:75514 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:328

گذشته ملاک ارزیابی











اعمال گذشته ی هر كس (یا هر جامعه ای) آئینه ی تمام نمای شخصیت اوست. بنابراین برای شناخت فرد یا جامعه ناچار از مراجعه به گذشته او هستیم. پس تنها وسیله ی ارزیابی و قضاوت درباره ی افراد و جوامع (كه تاریخچه آنهاست) باید چیزی محترم و ارزشمند تلقی گردد.

بر همین اساس است كه آن حضرت در گفتارهای متعدد به سوابق خود در قبال اسلام و نقاط ضعف گذشته ی مخالفین خود اشاره

[صفحه 80]

می نمایند، آن حضرت صحت راه خودش را مستند به گذشته خویش و غلط بودن مسیر دشمنان خود را به خاطر تدوام راه گذشته ی ایشان می شمارد.

در نامه ای به معاویه می نویسند:

«شما ای معاویه! كی لیاقت سیاستمداری مردم و زمامداری مسلمین را داشته ای؟ بدون داشتن سابقه ی نیك و بدون داشتن فضیلت و شرف روشنی؟! به خدا پناه می برم از ملازمت پیشینه های شقاوت بار و ترا بر حذر می دارم كه ادامه دهنده ی آمال گمراه كننده ی قبل باشی و شیوه ای دو چهره را در پیش گیری...»[1].

در این نامه ضمن روشن شدن این نكته كه سیاستمداران اجتماع باید از میان صاحبان فضیلت و شرف انتخاب شوند، این ابهام را كه فضیلت هر كس را از كجا می توان درك كرد؟ روشن می نمایند كه راه سنجش آن همان ارزیابی سابقه و گذشته ی افراد است كه باید ملاك و میزان قضاوت قرار گیرد.

طبق این بینش عوض كردن چهره در شرائط مختلف نباید معیار انتخاب سیاستمداران و به سادگی مورد قبول واقع شود، زیرا شخصیت آنها ملازم اعمال شقاوت بار گذشته ی آنان است و دوران حیات هر كس (یا هر جامعه) به منزله ی شكل بندی شخصیت اوست.


صفحه 80.








    1. «و متی كنتم یا معاویه ساسه الرعیه و ولاه امر الامه، بغیر قدم سابق و لا شرف باسق؟ و تعوذ بالله من لزوم سوابق الشقاء! و احذرك ان تكون متمادیا فی غره الامنیه، مختلف العلانیه و السریره» (از نامه ی 10 به معاویه).